OT: No i mamy F16

Discussion in 'Warbirds Polish' started by Holmes, Dec 27, 2002.

  1. Holmes

    Holmes Well-Known Member

    Joined:
    Nov 18, 2002
    Messages:
    1,022
    Location:
    Krakow, Poland
    Co zwyciężyło tak naprawde? Wartość bojowa Falcona, wielkość offsetu, który z nim przyleci, czy też wierność "jedynie słusznej drodze prowadzącej do zacieśniania więzów dwóch bratnich narodów" (cyt. z "Polityki ekonomicznej", Warszawa 1968).

    Odnoszę bowiem wrażenie, że przeważył trzeci element.
     
  2. beryl

    beryl Well-Known Member

    Joined:
    May 8, 2002
    Messages:
    1,788
    Location:
    19*08'E 51*30'N
    :( samolot bez przyszłości :( a w dużej mierze zadecydowała skutecznośc F16 w warunkach bojowych. Został tam sprawdzony i okazał się skuteczny, ale to było 11 lat temu, a pole walki się z lekka zmienia :( znów zostaniemy ze sprzętem z "poprzedniej ery" :(
     
  3. -kopi-

    -kopi- Well-Known Member

    Joined:
    Dec 3, 2002
    Messages:
    370
    To jak wiedkszosc beszta tak ta f16 to ją troche obronie :p .
    Beryl sprawdzila sie i to nie tylko 11 lat temu w zatoce, gdzie sluzyla zreszta glownie wersja A/B nie przenoszaca zadnego kierowanego uzbrojenia powietrze-ziemia, a i tak sprawdzila sie doskonale ,ale takze w bosni,serbii no i w af
    ganistanie. A od tych 11 lat sporo sie zmienilo w f16. Teraz jest wyposazony w swietna bron np pociski aim 120 amraam czy bomby jdam i bomby szybujace spusczane z wys 18 km, 30 km od celu ! O doskonalych systemach namierzania flir czy lantrin nie wspominacjac.
    Heh tylko czy Polska wogole kupi jakies nowoczesne uzbrojenie do tej maszyny ...
     
  4. ramzey

    ramzey Well-Known Member

    Joined:
    Jul 12, 2001
    Messages:
    915
    Location:
    San Jose, CA
    wlasnie:)

    wezcie pod uwage ze tych falconow jeszcze nei ma na swiecie, dopiero je zrobia.

    Faktycznie i grippen i mirage ladniej kreca na pokazach, teoretycznie nowocześniejsze. Ale nigdy , ani szwedzi ani francuzi nie dostana dostępu do najnowoczesniejszych systemów naprowadzania rakiet A-A. Co w wypadku uniwersalnego f16 mozna zrobić po wymianie kilku plytek.

    Jesli patrzeć na parametry skrecania, wznoszenia, predkości f16 nie jest najlepszy , ale nie taka miala byc jego rola. To mul do targania bomb, tak jak kiedys F4. POzatym doktryna obronna opiera sie nie na punktowym przechwytywaniu przeciwnika lecz na skomplikowanych systemach wczesnego ostrzegania. I nikt nie bedzie wymagal od niego osiagow SR71.
    Uwazam ze za malo wiemy o taktyce uzycia f16 w walce by wyrokowac ktory lepszy. Tyle w kwesti awiacji.

    A politycznie lepiej nam sie trzymac US niż EU. US musi miec przeciwwage dla dominującej pozycji niemiec w europie, dlaczego tego nie wykorzystać. Jesli będa tu mieli swoje interesy to raczej bardziej skwapliwie nam pomoga "gdyby coś", niz zachodnia europa w roku 39-tym.
    Generalnie nie stać nas na żadne samoloty w tej chwili, więc lepsze to iz nic. F16 ma podobno doskonale fotele wyrzucane;)
    Przejscie z techniki i systemow wschodnich na zachodnie jest napewno kłopotliwe. I lepiej miec coś solidnego i sprawdzonego, choć nie pierwszej mlodości. niż ultranowoczesne systemy o ktorych w polsce malo kto wie. To jak malpie dać strzelbę.
    Sprawdzily sie slowa Hartmana kiedy niemcy przezbrajali sie na f104 ze to za trudne samoloty dla nie wprawionych mlodych pilotow RFN. W konsekwencji wiele wypadkow lotniczych Tutaj moze byc podobnie dopuki kazdy mechanik nie opanuje innej kultury technicznej.
    Lepiej zacząc od czegoś prostego, na nowoczesniejsze /drozsze/ zabawki przyjdzie jeszcze /oby / czas

    ramzey
     
    Last edited: Dec 28, 2002
  5. Snakeye

    Snakeye Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2001
    Messages:
    3,232
    Location:
    EPWA
    No i nie ma to jak F-16 na dopalaczu dajace po uszach ;)

    Grippen jest samolotem starszej generacji technologicznie, ma uboga awionike w porownaniu z Miragem i F-16.
    Mirage tez nie jest nowa konstrukcja - platowiec to zmodernizowana wersja Mirage'a sprzed kilkudziesieciu lat. To co odroznia go od starszych modeli to przede wszystkim awionika i wyposazenie elektroniczne. Poki co, Francja nie ma dostepu do najnowszych osiagniec w tej dziedzinie i jest w tyle za USA (ktore Francuzom za Chiny Ludowe nie udostepni nic w tej dziedzinie ;))
    F-16 ma sposrod tych 3 modeli najlepsze wyposazenie i zabiera ogromny ladunek (skrzydla w ukladzie delta napewno nie sprzyjaja przenoszeniu uzbrojenia...)
    Ponadto F-16 byl juz sprawdzony w walce i wiadomo czego sie spodziewac podczas jego eksploatacji. O ile wiem Grippen nie bral jeszcze udzialu w walce, a Mirage jedynie w starszych wersjach.

    Ciekaw jestem tylko jakie uzbrojenie bedziemy wykorzystywac w tych samolotach :) Np. pociski do dzialka to chyba beda sprowadzane z zagranicy, bo chyba nie mamy innego uzbrojenia na pociski 20mm pasujace do Vulcana ;)
    A na AMRAAMy to chyba nas nie stac - $386,000 za sztuke (dane chyba z 2000r.)
     
  6. HJM---

    HJM--- Well-Known Member

    Joined:
    Dec 8, 2002
    Messages:
    881
    Location:
    behind you
    coz...nie znam sie za bardzo na odkurzaczach, ale moge dodac kilka komentarzy...po pierwsze AIM120 Amraam juz dawno byl uzywany na F16, zreszta konstrukcja tej rakiety jest juz dosc stara...Stany tak zunifikowaly systemy, ze chyba jedynym pociskiem nie przenoszonym przez inne samoloty jest jeszcze Phoenix (zabierany przez moje ulubione F14)

    co do wartosci bojowej i sprawdzania sie na polu walki to...moze i prawda, tyle ze kraje, ktore zdarzyly go uzyc bojowo, maja to na wyposazeniu od bardzo dlugiego czasu i bylo to dosc dawno temu (Izrael,Iran,Syria,Egipt...)a ich przeciwnikami w powietrzu byly glownie przestarzale konstrukcje z ZSRR (z wlasciwie zerowa awionika i systemami mierzenia niemalze "na oko")...takze jakby to wypadlo na tle np. Su-27 czy zmodyfikowanych MiG-29, wynik moglby byc nie za ciekawy...

    jesli chodzi o role wsparcia naziemnego, to F16 faktycznie powinien sprawowac sie lepiej niz wspomniany Mirage, ktory to jest wlasciwie typowym "interceptorem" (i glownie jako taki zostal dawno temu stworzony)...a co do jego nowej wersji to nie wiem czym sie zabojady tak podniecaja, skoro zydzi takie cos stworzyli sobie juz x czasu temu pod nazwa Kfir (bodaj Wojna 6-cio dniowa byla zalazkiem powstania projektu)...zreszta uklad Delta mowi sam za siebie...

    Ramzey...co do super USA to nie bylbym tak optymistycznie nastawiony...oni maja naprawde gleboko w d... komu sprzedaja sprzet...byle tylko puscic i zarobic...i zarabiac potem dalej na imporcie uzbrojenia i czesci...zobacz jakie kraje uzywaja F16 na bliskim wschodzie (poza zydkami i Arabia Saudyjska)...

    co do uzbrojenia to faktycznie, narazie bedziemy sobie fruwac z fotokaemami raczej....

    co do Grippena, nie moge sie wypowiadac, gdyz w ogole tego nie znam (nie latalem tym :) )
     
  7. ramzey

    ramzey Well-Known Member

    Joined:
    Jul 12, 2001
    Messages:
    915
    Location:
    San Jose, CA
    alez Lesio, ja nie jestem pro usa;) tak czy inaczej zawsze dostawalismy i bedziemy dostawać po tylku. Niezaleznie "pro -kto" bedziemy
     
  8. beryl

    beryl Well-Known Member

    Joined:
    May 8, 2002
    Messages:
    1,788
    Location:
    19*08'E 51*30'N
    Kfir akurat był maszyną zdecydowanie myśliwską (uzbrojenie powietrze-ziemia pzenoszone przez niego to chyba tylko Zuni i bomby freefall) i zdecydowanie nieudaną. To był mix płatowca Mirage III i amerykańskiego silnika, na tyle kłopotliwy w eksploatacji, że już po kilku latach trafił do rezerwy. Został wielokrotnie zastosowany bojowo w Holywood ;) Mirage jest maszyną mocno egzotyczną... chodzi tu przede wszystkim o przenoszone uzbrojenie. Sidewindery, Amraamy, Pavewaye są dośc powszechnie używane, ale fracuskie Mica, Magic i inne ustrojstwa są rzadkoscią. Moim zdaniem to zdyswalifikowało Mirage. Gripen się "ciut" spóźnił. Wersja w pełni zgodna ze standardami NAto dopiero została opracowana, a gripen w dotychczasowej postaci był zgodny "jako-tako". Tak czy siak pozostaje się tylko cieszyć, że nasi piloci będą mieli na czym latać. I będzie można sobie tanio kupić Miga-21 z demobilu ;)
     
  9. -barm-

    -barm- Well-Known Member

    Joined:
    May 11, 2001
    Messages:
    46
    Location:
    poland
    samolot samolotem

    ale tuz przed w kopenhadze polska wykonala wieli krok w tyl
    na samolot kazdy z nas wylozyl ponad 1000pln, ale ile kosztowac nas bedzie ugiecie sie unii w negocjacjach i zaakceptowanie polskich (czytaj: peeselowskich) postulatow dotyczacych doplat do rolnictwa?

    znacie drugi kraj gdzie ponad polowa spoleczenstwa nie placi podatkow a partia ich reprezentujaca trzesie budzetem?
    czuje sie jak auslander w wlasnym (chyba) kraju. :mad: