fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

Discussion in 'Engineering Retrospective' started by alexzi, Jan 1, 2004.

  1. PressLuftHammer

    PressLuftHammer FH Beta Tester

    Joined:
    Mar 5, 2003
    Messages:
    15,072
    Location:
    Ekaterinburg (Russia)
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Ну нельзя же так, я теперь голову сломаю о ком речь гадая.. :lamer: :)
     
  2. PressLuftHammer

    PressLuftHammer FH Beta Tester

    Joined:
    Mar 5, 2003
    Messages:
    15,072
    Location:
    Ekaterinburg (Russia)
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Если у 190 скорость больше и в нем не чайник сидит то вполне реально и на базовом достать. Просто в данном случае водитель спита энергию недооценил 190 вот и все сам с таким не один раз сталкивался.
    С кобрами на 109 такая же фигня иногда приключается.
     
  3. PressLuftHammer

    PressLuftHammer FH Beta Tester

    Joined:
    Mar 5, 2003
    Messages:
    15,072
    Location:
    Ekaterinburg (Russia)
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Угу и когда я вообще под стол ходил :)

    Помоему тема о 190-ом или я чго то не заметил ? :rolleyes:


    А какой тогда тайный смысл писать если сам все прекрасно знаеш ? Или это как к психоаналитику пришел расказал и типа лутчше себя почуствовал :)
     
  4. Stefan

    Stefan FH Beta Tester

    Joined:
    Feb 14, 2001
    Messages:
    22,280
    Location:
    Пивбар
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Ну. Грамотный 190-й оторвётся от Як9, немного сложнее от Як9D. Про 9Т не в курсе не летаю. У 109-го тоже есть шансы. Самый лучий это просто не связыватся с Яком :) А вот про твоё ИМХО. Тут ты абсолютно прав. Только данных у нас маловато. Для умной правки ФМ.
     
  5. PressLuftHammer

    PressLuftHammer FH Beta Tester

    Joined:
    Mar 5, 2003
    Messages:
    15,072
    Location:
    Ekaterinburg (Russia)
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    А какие данные для этого нужны ?
     
  6. -jul--

    -jul-- Well-Known Member

    Joined:
    Mar 13, 2001
    Messages:
    1,464
    Location:
    Almaty, KZ, Kazakhstan
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    IMHO
    Против 190-го надо летать на пони, держа в руках винтовку с лазерным прицелом. И стрелять только в левый глаз пилоту.
     
  7. sanek-

    sanek- Guest

    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Мдааа... объяснил называется...
    Ну у тебя тогда всё возможно и не стоит ничему удивляться...
    Тогда чего мы тут толчём воду в ступе если всё оно так?
    "Оценил-недооценил" это всё от лукавого.
    Не расписывайся за других.
     
  8. sanek-

    sanek- Guest

    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Гы))
    Смешно))
     
  9. Vadim Maksimenko

    Vadim Maksimenko Well-Known Member

    Joined:
    Feb 12, 2000
    Messages:
    15,468
    Location:
    Vilnius, Lithuania
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Я приводил пример, демонстрирующий класс пилотов. Пилот, уворачивающийся в лобовой, как правило, имеет высокий класс (он знает, что это лотерея, и он уверен, что сядет на хвост). 5% стреляющих в лобовой -- это те, кто знает, что в него не попадут (и в них действительно не попадают), 10% -- оказавшиеся в безвыходной ситуации (нет энергии для маневра уклонения), остальные -- чайники ;)
     
  10. PressLuftHammer

    PressLuftHammer FH Beta Tester

    Joined:
    Mar 5, 2003
    Messages:
    15,072
    Location:
    Ekaterinburg (Russia)
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    А я на FH уже начинаю отвыкать удивлятся когда Як-9Т например фоку в пикировании достает ... это типа матрица :)

    Я и не расписываюсь, это всего лиш моя версия :)
    Вообще ситуация слишком гипотетическая. Вот если бы был трек такого доставания 190-ым спита после разворота на 180, тогда можно было сказать гораздо точней. Просто часто одна и та же ситуация видится разными людьми по разному.
     
    Last edited: Jan 6, 2004
  11. sanek-

    sanek- Guest

    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Разговор начался со сравнения 190-го и Спит5. Что в принципе вполне нормально. У обоих скороподъёмность примерно одинаковая, скорость у 190-го намного выше, разгон можно создавать засчёт пологого снижения и добиваться лучшего разгона у 190 по сравнению со Спит5.
    Это вполне понятно и объяснимо.
    Мне кажется у нас неверен сам подход к проблеме.Война ставила другие задачи и предъявляла другие требования к еропланам по сравнению с ВБ. У нас нет наземных войск и это самое главное. При обсуждении крафтов мы мыслим категориями фурбола, или даже, категориями дуэли, хотя у нас есть и штурмовки, есть сопровождения своих бомбёров и штурмеров, есть перехват вражеских бомбёров.
    Вот в этих категориях по ТТХ до определённого периода 190-ому нет равных.
    1. Штурмовка с применением бомб или ракет
    2. Сопровождение бомбёров или штурмеров.
    3. Перехват группы бомбёров.
    Вот скажите мне, неужто этого мало для того чтобы считать 190-ый высококласным истребителем-бомбардировщиком?
    Зачем потребовалось наделять "фоккер" качествами фурболиста? Мало показалось? Обидно что-ли было раньше, что 190-ый по большей части был исключён из фурбола?
    Для этого понадобилась простая мелочь - повысить сохранение энергии на вертикальных манёврах, и не учитывать вес+площадь крыла и, как следствие, "снос" на дуге или просадку в нижней точки петли.
    То есть, в тех моментах где у него должно быть предштопорное состояние(срыв с потока) у него его нет, а скорость держит будто у него дуга(радиус) манёвра большая, хотя спит9 на такой дуге теряет энергию чуть-ли не в ноль.
    Ну в обще, как я понял, и до ВБ добрались "альтернативщики".
     
  12. Vadim Maksimenko

    Vadim Maksimenko Well-Known Member

    Joined:
    Feb 12, 2000
    Messages:
    15,468
    Location:
    Vilnius, Lithuania
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    И кто тогда доктор (С) этому Спиту? ;) Который самостоятельно отдает инициативу в бою? Знаешь, что такое боевой разворот? Вот если Спит делает как ты написал, а 190 делает боевой разворот, то он естественно достанет Спита, ибо у 190 пологий климб лучше всех (это когда скорость в наборе около 400 км/ч). Ему совершенно необязательно повиснуть на 6 у карабкающегося Спита. Достаточно быть ниже на D8, но иметь запас скорости.

    К тому же, одна из распространенных ошибок -- неверная оценка энергии оппонента. 190 просвистел мимо, все знают, что грамотный пилот 190 всегда старается держать скорость. Что ему мешает разменять 200 км/ч из 700 на боевой разворот, если он заметил, что пилот Спита пассивен?

    А если бы пилот Спита пошел в боевой разворот, наблюдая поведение 190 и уклоняясь от восходящих лобовых, вот тогда 190 после пары восходящих маневров уже стал бы думать, куды тикать для отрыва. Но такое, как ни парадоксально, встречается раз в несколько месяцев, не чаще.
     
  13. sanek-

    sanek- Guest

    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    А давай я тебе дам визуальные ориентиры.
    Прикинь.
    190-ый во встречном горизонтальном полёте проскакивает мимо спит9 в горизонте немного правее, сзади делает разворот на дистанции Д3, немного появившись из-за спинки слева на обзоре "назад".
    Теперь вопрос - какая скорость была у 190-го если он смог создать такой малый радиус разворота?
     
  14. Vadim Maksimenko

    Vadim Maksimenko Well-Known Member

    Joined:
    Feb 12, 2000
    Messages:
    15,468
    Location:
    Vilnius, Lithuania
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    А сравнительную оценку британцев влом прочитать? У меня все линки утеряны, но пусть мне напомнят о сравнении 190 и Спита 5 (там так же было сравнение и с П-38). Исследования проводили англичане и назвали 190 отличным и опасным истребителем малых и средних высот. Вот идиоты! :p

    190 был исключительно опасен. Именно поэтому англичанам понадобился Спит 9, менее маневренный, но более быстрый и имевший лучшую вертикаль. Я сильно сомневаюсь, что британцы с их высокомерием стали бы называть отстой "Butcher-bird".
     
  15. PressLuftHammer

    PressLuftHammer FH Beta Tester

    Joined:
    Mar 5, 2003
    Messages:
    15,072
    Location:
    Ekaterinburg (Russia)
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Ну может 400-500 км/ч ну и незабывай разворот мог быть упреждающий и с большим радиусом и скорость спита интересно какая была ?
    Вообще все равно так сложно детально востановить ситуацию в полном обьеме к сожалению.
     
  16. PressLuftHammer

    PressLuftHammer FH Beta Tester

    Joined:
    Mar 5, 2003
    Messages:
    15,072
    Location:
    Ekaterinburg (Russia)
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Вот это наверное

    --------------//--------------//------------
    w 190 vs Spitfire Mk VB
    The Fw 190 was compared with an operational Spitfire Mk VB for speed and allround manoeuvrability at heights up to 25,000 ft.
    The Fw 190 is superior in speed at all heights, and the approximate differences are as follows:-
    At 2,000 ft (610 m) the Fw 190 is 25-30 mph (40-48 km/h) faster than the Spitfire Mk VB At 3,000 ft (915 m) the Fw 190 is 30-35 mph (48-56 km/h) faster than the Spitfire Mk VB At 5,000 ft (1525 m) the Fw 190 is 25 mph (40 km/h) faster than the Spitfire Mk VB At 9,000 ft (2744 m) the Fw 190 is 25-30 mph (40-48 km/h) faster than the Spitfire Mk VB At 15,000 ft (4573 m) the Fw 190 is 20 mph (32 km/h) faster than the Spitfire Mk VB At 18,000 ft (5488 m) the Fw 190 is 20 mph (32 km/h) faster than the Spitfire Mk VB At 21,000 ft (6400 m) the Fw 190 is 20-25 mph (32-40 km/h) faster than the Spitfire Mk VB
    Climb: The climb of the Fw 190 is superior to that of the Spitfire Mk VB at all heights. The best speeds for climbing are approximately the same, but the angle of the Fw 190 is considerably steeper. Under maximum continuous climbing conditions the climb of the Fw 190 is about 450 ft/min better up to 25,000 feet (7620 m). With both aircraft flying at high cruising speed and then pulling up into a climb, the superior climb of the Fw 190 is even more marked.
    Dive: Comparative dives have shown that the Fw 190 can leave the Spitfire with ease, particularly during the initial stages.
    Manoeuvrability: The manoeuvrability of the Fw 190 is better than that of the Spitfire VB except in turning circles, when the Spitfire can guite easily out-turn it. The Fw 190 has better acceleration under all conditions of flight and this must obviously be useful during combat. When the Fw 190 was in a turn and was attacked by the Spitfire, the superior rate of roll enabled it to flick into a diving turn in the opposite direction. The pilot of the Spitfire found great difficulty in following this manoeuvre and even when prepared for it was seldom able to allow the correct deflection. It was found that if the Spitfire was cruising at low speed and was 'bounced' by the Fw 190, it was easily caught even if the Fw 190 was sighted when well out of range.
    Fw 190 vs Spitfire Mk IX
    The Focke Wulf 190 was compared with a fully operational Spitfire Mk IX for speed and manoeuvrability at heights up to 25,000 ft. The Mk IX, at most heights, is slightly superior in speed, and the approximate differences in speeds at various heights are as follows:-
    At 2,000 ft (610 m) the Fw 190 is 7-8 mph (11-13 km/h) faster than the Spitfire Mk IX At 5,000 ft (1524 m) the Fw 190 and the Spitfire Mk IX are approximately the same At 8,000 ft (2440 m) the Spitfire Mk IX is 8 mph (13 km/h) faster than the Fw 190 At 15,000 ft (4573 m) the Spitfire Mk IX is 5 mph (8 km/h) faster than the Fw 190 At 18,000 ft (5488 m) the Fw 190 is 3 mph (5 km/h) faster than the Spitfire Mk IX At 21,000 ft (6400 m) the Fw 190 and the Spitfire Mk IX are approximately the same At 25,000 ft (7620 m) the Spitfire Mk IX is 5-7 mph (8-11 km/h) faster than the Fw 190
    Climb: During comparative climbs at various heights up to 23,000 ft, with both aircraft flying under maximum continuous climbing conditions, little difference was found between the two aircraft although on the whole the Spitfire Mk IX was slightly better. Above 22,000 ft the climb of the Fw 190 falls off rapidly, whereas the climb of the Spitfire Mk IX is increasing. When both aircraft were flying a high cruising speed and were pulled up into a climb from level flight, the Fw 190 had a slight advantage in the initial stages of the climb due to its better acceleration. This superiority was slightly increased when both aircraft were pulled up into the climb from the dive.
    Dive: The Fw 190 is faster in a dive than the Mk IX, particularly during the initial stage. The superiority is not so marked as with the Mk VB.
    Manoeuvrability: The Fw 190 is more manoeuvrable than the Mk IX except in turning circle, when it is out-turned without difficulty.The superior rate of roll of the Fw 190 enabled it to avoid the Spitfire Mk IX if attacked when in a turn by flicking over into a diving turn in the opposite direction and, as with the Spitfire Mk VB, the Mk IX had great difficulty in following this manoeuvre. The initial acceleration of the Fw 190 is better than the Spitfire Mk IX under all conditions of flight, except in level flight at such altitudes where the Spitfire has a speed advantage and then, providing the Spitfire is cruising at high speed, there is little to choose between the two aircraft.
    Fw 19O vs Mustang Mk 1A
    The Fw 190 was compared with a fully operational Mustang Mk 1A for speed and allround performance up to 23,000 ft. There was little to choose between the aircraft in speed at all heights except between 10,000 and 15,000 ft, where the Mustang was appreciably faster. Approximate differences were as follows:
    At 2,000 ft [610 m] the Fw 190 is 2 mph (3 km/h) faster than the Mustang At 5,000 ft (1525 m) the Mustang is 5 mph (8 km/h) faster than the Fw 190 At 10,000 ft (3050 m) the Mustang is 15 mph (24 km/h) faster than the Fw 190 At 20,000 ft (6100 m) the Fw 190 is 5 mph Climb: The climb of the Fw 190 is superior to that of the Mustang Mk 1A at all heights. The best climbing speed for the Mustang is approximately 10 mph (16 km/h) slower than that for the Fw 190; the angle is not nearly so steep and the rate of climb is considerably inferior. When both aircraft are pulled up into a climb after a fast dive, the inferiority in the initial stage of the climb is not so marked, but if the climb is continued the Fw 190 draws away rapidly.
    Dive: Comparative dives have shown that there is little to choose between the two aircraft and, if anything, the Mustang is slightly faster in a prolonged dive.
    Manoeuvrability: The manoeuvrability of the Fw 190 is better than of the Mustang except in turning circles where the Mustang is superior. In the rolling plane at high speed the Mustang compares more favourably with the Fw 190 than does the Spitfire. The acceleration of the Fw 190 under all conditions of flight is slightly better than that of the Mustang and this becomes more marked when both aircraft are cruising at low speed. When the Fw 190 was attacked by the Mustang in a turn, the usual manoeuvre of flicking into a diving turn in the opposite direction was not so effective against the Mustang as against the Spitfire, particularly if the aircraft were flying at high speed. The fact that the engine of the Mustang does not cut during the application of negative 'g proved a great asset, and gave the Mustang a reasonable chance of following the Fw 190 and shooting it down.
    Fw 190 vs P-38F Lightning
    The Fw 190 was compared with an operational P-38F flown by an experienced US Army Air Force pilot. The two aircraft were compared for speed and all-round manoeuvrability at heights up to 23,000 ft. The Fw 190 was superior in speed at all heights up to 22,000 ft, where the two aircraft were approximately the same. The approximate differences in speeds are as follows:
    At 2,000 ft [610 m] the Fw 190 is 15 mph (24 km/h) faster than the P-38F At 8,000 ft (2440 m) the Fw 190 is 15 mph (24 km/h) faster than the P-38F At 15,000 ft (4573 m) the Fw 190 is 5-8 mph (8-13 km/h) faster than the P-38F At 23,000 ft (7010 m) the P-38F is 6-8 mph (9-13 km/h) faster than the Fw 190
    Climb: The climb of the P-38F is not as good as that of the Fw 190 up to 15,000 ft. Above this height the climb of the P-38F improves rapidly until at 20,000 ft [6010 m] it becomes superior.The best climbing speed for the P-38F is about 20 mph (32 km/h) less than that of the Fw 190 and the angle approximately the same. The initial rate of climb of the Fw 190, either from level flight or a dive, is superior to that of the P-38F at all heights below 20,000 ft and above this height the climb of the P-38F becomes increasingly better.
    Dive: Comparative dives proved the Fw 190 to be better, particularly in the initial stage. During prolonged dives the P-38F, on occasion, was slowly gaining on the Fw 190, but in combat it is unlikely that the P-38F would have time to catch up, before having to break off the attack.
    Manoeuvrability: The Fw 190 is superior to that of the P-38F, particularly in the rolling plane. Although at high speed the Fw 190 is superior in turning circles, it can be out-turned if the P-38F reduces its speed to about 140 mph (225 km/h), at which speed it can carry out a very tight turn, which the Fw 190 cannot follow. The acceleration of the two aircraft was compared and the Fw 190 was found to be better in all respects. When the Fw 190 'bounced' the P-38F and was seen when over 1,000 yards away, the pilot's best manoeuvre was to go into a diving turn and, if it found the Fw 190 was catching it up, to pull up into a spiral climb, flying at its lowest possible speed.

    -------------------//---------------//---------------------------
     
  17. --oleg

    --oleg Well-Known Member

    Joined:
    Dec 20, 2001
    Messages:
    4,414
    Location:
    Russia
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Ну, скажем, сбить на 190-ом гораздо проще, чем на мустанге. 4x20 очень способствуют стрельбе на пересекающихся курсах; на мустанге так стрелять неэффективно, мягко говоря. Кроме того, 190-го, в отличии от поньки, не компрессит. Типичная ситуация - пикируем на хвост противнику, он выполняет сплит-с или идет в вираж со снижением. 190-ый легко доворачивает и стреляет (не факт, что попадет, конечно), мустангу остается только идти вверх и на следующий заход.
     
  18. PressLuftHammer

    PressLuftHammer FH Beta Tester

    Joined:
    Mar 5, 2003
    Messages:
    15,072
    Location:
    Ekaterinburg (Russia)
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Поньку компрессит ? :rolleyes:
     
  19. gunner

    gunner Well-Known Member

    Joined:
    Jan 14, 2002
    Messages:
    1,356
    Location:
    Russia
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Был бы на Bf.109G2 vs 2 YAK-9T - результат был бы другой однозначно. Может и не сбил бы, но нервы потрепал бы обоим и вышел бы из боя когда захотел... :)
    Если на Bf.109F4 - тут уже 40 на 50 :) Но вираж у 109F4 лучше и аксель одинаков ИМХО.
    Как нибудь попробую, или заведу левый ник и полетаю чисто истребителем :)
     
  20. Buenau

    Buenau Well-Known Member

    Joined:
    Oct 13, 2001
    Messages:
    5,071
    Location:
    Moscow
    Re: fw190 vs Spitfire V (???скороподъемность и разгон???)

    Ок.